08-680 03 46 | 0707 91 85 61 info@seomedia.se

Sökoptimering med rätt sökord! Läs mer om Sökordsanalys.

Sökoptimering med sökordsanalys tar dig till rätt sökord som ger rätt trafik till webbplatsen

Hur lyckas du välja rätt?

Sökord och sökoptimering med sökordsanalys är det som krävs för att synas för rätt målgrupp. Det är vad rätt arbetssätt inom SEO ger dig i form av resultat. Det kan alla som har vissa egenskaper och färdigheter lyckas med.

Tekniskt så är det alltid bra att använda verktyg för att analysera fram de bästa sökorden. Men det är inte hela arbetet även om du hittar de ord som indikerar för mer trafik till hemsidan. Utan vilken svårighetsgrad bör man starta med att sökoptimera? Bör man välja de mest svåra orden ur konkurrens faktor? Eller helt tvärtom kanske börja med medelsvåra sökord till och med det mest lätta att konkurrera med i början?

Allt ovan beror helt och hållet på vissa faktorer som kan påverkas positivt med rätt tänk och självklart med vissa grund kunskaper inom SEO. Låt säga att man söker efter specifik tjänst som ”städ firma Haninge” då har man troligtvis använt ord utifrån egna erfarenheter om man nu inte är insatt i sökordsanalys. Det funkar ju till slut att hitta rätt med olika kombinationer av ord och sökfraser, för användare av sökmotorer. Till och med bildas det trender med sökorden om flera skulle börja använda samma sökord.

Men så fungerar det inte riktigt för hemsidor. För hemsidor gäller ju det att analysera de mest relevanta sökorden utifrån målgruppen. Ord som har blivit sök trender är väldigt hårda att kämpa med, speciellt om dessa sökord har stora sökvolymer. Olika faktorer har sin roll i hur mycket chans man har att lyckas. Webbplatsens SEO grunder, webb serverns optimering, innehållets relevans med mera. Dessutom måste man hela tiden fråga sig varför sökmotor bör favorisera din hemsida för det specifika sökordet. Något med din hemsida måste vara unik och ha hög SEO standarder. Därför är det alltid positivt att berika sin webbplats med relevant innehåll.

Speciellt när man har valt sökord med hög sökfrekvens. Beroende på hur hemsidan är ur SEO perspektiv kan man överväga att använda de mest svåraste sökorden eller inte. Självklart har det mycket att göra med dina konkurrenter och hur bra deras sidor är optimerade.

Ska du sälja eller informera?

Första kontakten med företag som önskar SEO hjälp är alltid komplicerat i början. I många år har så kallade SEO företag och SEO skojare i Sverige skapat helt fel bild av Sökmotoroptimering. Fortfarande tror en stor del av företag att Sökmotoroptimering handlar om att synas på första sidan på sökmotorn.

Det som är värst är att företag och andra har lurats av dessa SEO skojare att hamna på första sida med informativa sökord eller sökord som ingen annan än de själva använder för att söka. Det har också varit sökord med väldigt liten sökvolym. Företag och personer som har betalat för dessa tjänster har visserligen hamnat på första sidan på Google. Men det har inte givit något tillbaka, förutom att den som har köpt tjänsten känt sig nöjd över att hitta sig själv på första sidan med det specifika sökordet som ingen annan använder. Ska du sälja? Om du själv utför Sökordsanalyser ska du välja säljande sökord.

Om du ger uppdraget till en SEO Byrå ska du hänga med och helst ta reda på deras arbetssätt innan du börjar samarbeta med byrån.

Så här kan det se ut

Om vi utgår från vår egen marknad, så skulle Sökordsvalet SEO låta väldigt attraktivt eller hur? Men det är inget sökord som vi i första hand satsar på.

Sökvolym för SEO är ganska högt, dock är en stor andel av användare som söker på SEO är det människor som i första hand som söker efter information och fakta om SEO. Men så fort vi lägger till vissa ord utifrån våra analyser, bildas fraser som är säljande. Då har vi större möjligheter att låta relevant målgrupp se oss på Google.

Relevant målgrupp i det här fallet är alltså i första hand företag och andra som behöver hjälp med sina webbplats SEO optimeringar. Hellre vill vi synas på första sida med Sökord/ fraser som ger oss kunder. Så ska det vara för alla som vill bli störst inom sitt område. Det är också viktigt att komma ihåg att bra SEO standarder är inget man kan få på korttid. Om själva sökoptimering insatsen ska gå rätt till ska SEO arbetet få ta den tid som krävs för olika webbplatser.

Sökordsanalys och sökordsval är en av de processerna inom sökoptimering. Sedan finns det andra delar som ska optimeras på rätt sätt på webbplatsen och utanför webbplatsen, för att få förväntade effekten av dina utvalda sökord.

 

admin

%d bloggare gillar detta: