Google SEO 2018 handlar om bekvämligheter för internetanvändare

SEO år 2018

Google SEO år 2018 fungerande webbplatser

SEO kvalifikationer år 2018 för Google SEO är fortfarande användares bekvämlighet på nätet. Den här gången får man inte glömma att anpassa webbplatser för andra enheter. Sökmotorn värderar webbsidor som endast är anpassade och tillgängliga för internetanvändares olika enheter. Då ska man komma ihåg olika operativsystem som olika enheter har. År 2017 trodde många specialister att kravet endast gällde mobila enheter som IOS och Android. En stor andel som surfar är internetanvändare med mobila telefonenheter. Om man nu bortser från deskop användningen.

I många områden används mobila enheter ännu mer än desktop enheter. Man får som, ovan kategorisera även olika operativsystemen i sig. Egentligen ville sökmotorjätten att webbplatser och andra online plattform skulle optimeras för framtida digitala utvecklingar. Flera sidor utförde sökmotoroptimering och fokuserade på mobil anpassning, vilket egentligen var bra. Dock kvarstår andelen webbsidor utan mobil anpassning på grund av olika anledningar. Orsakerna varierar, men en känd anledning är kostnadsfrågan. En annan anledning är okunskapen kring SEO och vad det innebär att Sökmotoroptimera. Många tror än idag att SEO handlar om första sida i sökresultatet. Andra faktorer som påverkar är webbplatsens egna förutsättningar. Webbsidor som har byggts med äldre och tunga kodningar har haft svårt att mobilanpassas.

 

Vanliga problem som uppstår idag

Att digitaliseringen springer framåt med nyare modeller av smartphones, smart tv, och andra enheter skapar problem för webbplatsägare som inte har koll på läget. Samma problematik finns där för de som kan tekniskt SEO men som inte kan analysera och tolka rätt för framtida utmaningar.

Webbplatsen är inte anpassad för smart tv. Hemsidan laddar inte tillräckligt snabbt med Ios eller Android enhet.

Tillägg och koder som är komplicerade och inte optimerade, orsakar hastighets störningar.

Under 2017 var fokus på att anpassa olika plattformar på webben, för bättre användarupplevelser. Under 2018 behöver man fortsätta arbetet, men också vara vaken för vad det innebär för framtida SEO utveckling. Tillgänglighet för alla världens människor som ökar online delaktighet är viktigt och därför kommer den frågan att vara aktuell hela tiden. Sökmotorn Google hade som mål att webbplatser skulle uppfylla kraven om att bli användarvänliga under 2017. Självklart har sökmotorn lagt sina planer utifrån hållbarhet. Just därför siktar sökjätten på löpande arbete inom anpassning. Sökmotorn var tydlig med kravet om att varje sajt skulle anpassa sina tekniska grunder för bättre användarupplevelser.

 

Hur blev tolkningen av mobilanpassningen?

SEO kräver många olika egenskaper hos personer som utför Optimeringar. Även personer som lägger strategier och försöker förstå nästa steg inom SEO bör reflektera vad olika krav betyder i längden. Många fokuserade väldigt mycket för att försöka förstå varför Google kom med kravet om att mobilanpassa sidor. Svar på frågan tycks inte vara så svårt att förstå. Många rubriker handlade om att nya förändringarna var på grund av Googles affärsstrategier. Det påstods också att man ville gynna samarbetet med stora kända mobil varumärken.

 

SEO tips för framtiden

Webbplatser optimeras och anpassas för människor som har olika behov. Webbsidor ska fungera utan problematik med olika enheter som har olika operativsystem. Utvecklingen inom digitaliseringen ska följas på nära håll. Grundläggande SEO kunskaper bör inskaffas av alla som arbetar med webbsidor . Fokus ska läggas på målgruppen som ska använda webben. Webbplatsägare, webb administratörer men också seriösa SEO aktörer behöver alltid ha ovan nämnda enkla tips i åtanke.

Google SEO kunskaper handlar om att planera och utrusta webbplatsen för framtida utmaningar!

Läs även om Sökmotoroptimering med rätt fokus