Allt om Google sökalgoritmer!

Få övergripande kunskaper om Google algoritmer för Sök. Hur fungerar systemet kring Google sökmotorns algoritmer?

 

 

Helhetsbedömning om Sökmotor Algoritmer

Fokusera på långsiktiga anpassningar kring digital utvecklingen.

Google ägaren till världens största sökmotor. Förutom Sökmotorn har Google utvecklat flera digitalisering verktyg. Google erbjuder tjänster som används runt om i hela världen. Flera av tjänsterna som erbjuds, har en stor roll för hur sökalgoritmer uppdateras. På så sätt levererar Google anpassade tjänster med kvalitet.

SEO är viktig del av utvecklingen. Därför bör man lägga mer resurser för kompetens inom sökmotoroptimering.

Kompetens och färdigheter kring webbplats utvecklingen som är relaterad till SEO, bidrar till enorm utveckling.

Helhetsbedömning genom vetskap för påverkande faktorer för algoritmer, ökar kvaliteten för utförda SEO insatser, som i sin tur bidrar till anpassningar för framtida digitala utmaningar.

Uppdateringar kring algoritmer och hur man bör tolka förändringarna, kräver vissa färdigheter och kunskaper inom flera olika områden. Det spekuleras en hel del kring olika teorier om att ”lösa gåtan kring Sökmotorns algoritmer” för Sök.

Intresset har i stort sett handlat om optimeringar för bästa resultat i organiska sökresultatet. SEO experter har oftast tolkat fel, eller valt att lägga intresse på vinst, genom Sökmotoroptimering.

 

 

Vissa specifika påverkande faktorer för algoritmer

Politiska maktspel

Största och viktiga algoritm uppdateringar skedde i samband med GDPR som EU införde. Det var en tydligt strategi för försök att få digital makt från Google.

EU vill hellre satsa på att förse andra varumärken med den makt som Google har. Vilka styrande makter och lobbyer som finns bakom dessa varumärken kommer ni få läsa mer om i nästa inlägg.

GDPR lagen ställde till en hel del problematik, för användning av Google tjänster. Budskapet från eu sidan var helt klart och tydligt.

” Vi vill förhindra Eu medborgare att använda Google tjänster ”

Själva strategin var att skada Google ekonomisk, och lägga resurser till andra sökmotor leverantörer. Övriga digitala utbud av tjänster skulle man tillse genom andra varumärken, exempelvis Microsoft tjänster.

Google tillbakavisade all krav från Eu, eftersom GDPR kräver en hel del åtgärder, samt förbud. Eu vill förbjuda medborgare att använda Google tjänster. Eu hotade Google med åtgärder.

Men hur dum nog kan man vara, att börja bråka med en jätte som även styr synlighet för företag i EU? Google svarade med algoritm förändring som såg till att alla hosting servrar (Webbplatser) inom Eu gränser tappade rankning i organiska söket, samt påverkade Google Ads kostnader. De företag som hade turen att ha sina webbhotell tjänster utanför eu gränser påverkades inte.

Här skedde exempelvis en tillfällig algoritm förändring med flera olika områden.

Senare började Google ta åtgärder för att fullfölja GDPR lagen för EU användares skull. Och för att kunna full följa GDPR lagen och dess innehåll skedde en rad olika uppdateringar och förändringar kring algoritmer. Som även idag då och då fortsätter att ske.

Tekniska utvecklingen

Google vision är redan från början att alla digitala och online plattformar ska vara tillgänglig anpassad för alla runt om i världen. Därför krävs det uppdateringar kring algoritmer. Som i sin tur lägger stort ansvar för oss som arbetar med utveckling av online plattformar.

 

 

Summering

Ovan är endast några specifika påverkande faktorer för algoritmer och systematiken kring förändringar och uppdateringar. Återigen ska man förstå att SEO ej handlar endast om förstasida synlighet. Vill företag satsa på SEO & SEM i vinstintresse? Då ska företaget ( den som beställer tjänsten ) få klart för sig vad syftet ska vara med SEO & SEM tjänster. Ansvaret där ligger på SEO & SEM experter men även på företaget. Kompetens inom digitalisering är viktigt för att få utveckling.