SEO 2018 handlar om bekvämligheter för internetanvändare

SEO strategier för 2018

Seo 2018 med fokus på användarvänliga webbplatser

SEO tekniken under 2018 kommer att handla mycket om att vara tillgänglighetsanpassad online.

Idag finns det fortfarande andelen av människor som inte kan surfa på olika webbplatser och andra former av online plattformar. Varför det ser ut som det gör beror på olika faktorer som påverkar. Även tekniska utrustningar som ligger långt före i tekniken än vad många webbsidor och andra former av online plattformar gör idag. Det tyder på att behovet finns fortfarande.Ta bort alla hinder online under 2018!

Vi ska inte ha funktionshinder online. Förutom alla olika diagnoser och andra former av nedsatt funktioner som människor har. Finns det många andra faktorer som vi ska minimera effekten av men helst få bort helt och hållet. Man ska kunna lyssna på texten som finns på en webbplats. Och man ska kunna lyssna på vad olika bilder handlar om. Det ska finnas lättläst version av texter. Och mycket mera som krävs!

EX.

  • Att man har dyslexi
  • att man har nedsatt syn, eller kan inte se alls.
  • att man har nedsatt hörsel eller hör inte alls.
  • att man har hjärnskada.
  • att man har psykisk eller fysisk funktionsnedsättning
  • att man har utmattningssyndrom

 

Att tekniken springer framåt, med nyare modeller av smartphones, smart tv, och andra enheter. Det skapar problem för webbplatsägare som inte har koll på läget. Samma problematik finns där för de som kan teknisk SEO men som inte kan analysera och tolka rätt för framtida utmaningar.

EX.

  • webbplatsen ser inte ut så bra med smart tv.
  • Hemsidan laddar inte tillräckligt snabbt med Ios eller Android enhet.
  • Även de människor som inte har så stark täckning eller har internet paket med limit.

Ex.

  • Din webbplats tekniska egenskaper är äldre.
  • Bilder och videor som inte är optimerade.
  • Tillägg och koder som är komplicerade och inte optimerade.

 

Det finns de som tolkar helt fel alla signaler som sökmotorn ger, och även utvecklingen i omvärlden inom SEO tekniken tolkas lika fel av samma grupp. Det är även samma grupp av SEO konsulter som kan sammankoppla behov och brister till en och samma faktor. Då tror man att allt handlar om Mobilanpassning.

Under 2017 var fokus på att anpassa olika plattformar på webben, för bättre användarupplevelser. Under 2018 behöver man fortsätta arbetet, men också vara vaken för vad det innebär för framtida SEO utveckling. Tillgänglighet för alla världens människor som ökar online delaktighet är viktigt och därför kommer den frågan att vara aktuellt hela tiden.

Sökmotor jätten Google hade mål att webbplatsen skulle uppfylla kraven om att bli användarvänliga under 2017. Självklart har sökmotorn lagt sina planer på hållbarhet. Just därför siktar man på löpande arbete inom anpassning. Sökmotorn var tydlig med kravet om att varje sajt skulle anpassa sina tekniska grunder för bättre användarupplevelse.

Största förändringen som ställde krav på sajter var att optimera så att användare skulle kunna surfa utan problem med sina olika enheter. Ios men även Android enheter som mobiler och surfplattor var viktiga att anpassa. Målet med att få sajter mobilvänliga har uppnåtts av många webbplatser. Men naturligtvis finns det fortfarande sajter och plattformar som fortfarande har problem.

Olika orsaker som har förhindrat andelen att inte kunna genomföra en grundlig optimering av sin webbplats. Det största problemet har varit för webbsidor som har funnits länge och har byggts med komplicerade koder. Samma webbplatser har inte haft ekonomiska förutsättningar att köpa Sökmotoroptimerings tjänster eller andra resurser som har kunnat hjälpa till med positiv förändring. Vissa gånger har man stött på oseriösa parter som har gjort saken ännu värre för dessa webbplatser.

Hur blev tolkningen av mobilanpassningen?

SEO kräver många olika egenskaper hos personer som utför Optimeringen. Men också personer som lägger strategier och försöker förstå nästa steg inom SEO bör reflektera vad olika krav betyder i längden. Många fokuserade väldigt mycket för att försöka förstå varför Google kom med kravet att mobilanpassa sidor. Svar på frågan tycks inte vara så svårt att svara. Men ibland leder det enkla svaret till att man endast hittat ett svar på en stor fråga! Många rubriker handlar om att nya förändringen var på grund av Googles affärsstrategier. Det påstods också att man ville gynna samarbetet med stora kända mobil varumärken.

Även för att öka inkomsterna för Adwords kampanjer tolkade många som. Och flera andra spekulationer som inte gav någon helhetsbild. Visst det handlade om dessa orsaker också. Men viktigaste som hände var att många endast trodde att framtiden inom sökmotoroptimering handlar om att endast Mobilanpassa. Nu ser man rubriker som handlar om 2018 som vår inlägg här. Men dessvärre måste jag påstå att det endast skrivs och spekuleras om samma ämnen som handlar om tekniken och inte visionen om varför SEO är viktig och vilka utmaningar som väntar oss alla webbplatsägare.

För att lyckas rätt med din webbplats behöver du uppdatera dig ständigt inom området. Men även att ha i åtanke att SEO i nuet handlar mycket om att anpassa webbsidor för internetanvändare. Planera långsiktigt och undvik lösningar som vilseleder dig.

För bästa möjliga resultat krävs tålamod med nära samarbete. Och koppla aldrig samman SEO med första sida eller första plats med sökord som ingen annan än dig själv söker.  Det handlar mycket mer än att hamna på första sidan! Självklart kommer vi att skriva mer om det vid senare inlägg.

SEO kunskaper handlar om att planera och utrusta din webbplats för framtida utmaningar! Och tillsammans med tekniska skickligheten kommer du alltid att vara bland de bästa online!

Om du tänker rätt!

 

 

%d bloggare gillar detta: